Zeven films in de Stiftsschool – Seizoen 2024-2025

Laden Evenementen

Seizoen 2024-2025

  • Films van hoge kwaliteit.
  • Korte inleidingen door
  • Timon Meynen en Henk Procee.
  • Toegang gratis, vrijwillige bijdrage.

Het beoogde programma van seizoen 2024-2025

  • do 17 oktober    Woman at War (2018)
  • do 14 november Eye in the Sky (2015)
  • do 12 december Nowhere Special (2020)
  • do 16 januari      Il Primo Giorno Della Mia Vita (2023)
  • do 27 februari     Das Lehrerzimmer (2023)
  • do 20 maart       Past lives (2023)
  • do 24 april          Samba (2014)

1 – Woman at War (2018), regie Benedikt Erlingsson,

IJsland, speelduur 101 minuten.

Halla is een vrouw van in de vijftig met een opmerkelijk dubbelleven. Enerzijds heeft ze een rustige baan als muzieklerares en dirigent van een koor. Maar in haar vrije tijd is ze milieuactivist. Als een soort Robin Hood doet ze er van alles aan om de vervuilende industrie in IJsland een halt toe te roepen. Deze film kaart verschillende actuele thema’s aan, zoals klimaatopwarming, toenemende invloed van het buitenland op de industrie, hoever je mag gaan met je milieuacties, manipulatie van de publieke opinie, zelfs adoptie. Al deze thema’s komen voorbij op een eerder luchtige dan moraliserende toon en met een flinke portie Scandinavische humor en spanning.

« `Het absurdisme staat ontroering en diepgang niet in de weg.’ VPRO-Cinema « ‘Achter de ecologische façade schuilt de leukste, grappigste en ontroerendste film van het jaar.’ Metro « ‘Filmisch en filosofisch lonend van begin tot eind.’ Roger Ebert «

2 – Eye in the Sky (2015), regie Gavin Hood, VK,

speelduur 102 minuten.

Kolonel Catherine Powell (Helen Mirren) staat aan het hoofd van een geheime dronemissie om een groep terroristen gevangen te nemen in Nairobi, Kenia. Wanneer ze verneemt dat de groep een zelfmoordaanslag plant, verandert haar doel in het doden van de terroristen. Via een drone ziet ze dat een 9-jarig meisje zich in de ‘kill zone’ bij het schuiladres van de terroristen begeeft. Powell zal nu met advocaten en politici moeten bepalen of de actie doorgaat of niet.

« `Door de minutieuze aanpak van dit spannende drama komt de kijker in dezelfde posities terecht en wordt impliciet de vraag gesteld: wat zou jij doen?’ NRC « `Sterke thriller over een aloud moreel dilemma.’ FilmTotaal «

 

3 – Nowhere Special (2020), regie Uberto Pasolini, Noord-Ierland, speelduur 96 minuten.

John, een 35-jarige glazenwasser, heeft zijn leven gewijd aan het opvoeden van zijn 4-jarige zoon, Michael, nadat de moeder van het kind hen kort na de bevalling had verlaten. Als John nog maar een paar maanden te leven heeft, probeert hij een nieuwe, perfecte familie voor Michael te vinden, vastbesloten hem te beschermen tegen de verschrikkelijke realiteit van de situatie. De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. De chemie tussen James Norton als John en Daniel Lamont als de vierjarige Michael is fenomenaal. De film van Umberto Pasolini raakt diep en zindert lang na.

« `Ingetogen film over adoptie is rijk aan verhalen en filosofieën over leven en dood.’ FilmTotaal « `Een juweeltje dat je teder bij de strot grijpt en niet loslaat.’ NRC « `Lieve, nuchtere zoektocht naar nieuwe ouders.’ Trouw «

4 – Il Primo Giorno Della Mia Vita (2023),

regie Paolo Genovese, Italië, speelduur 121 minuten.

Vier mensen staan op het punt zelfmoord te plegen. Een mysterieuze man (Toni Servillo, bekend van La grande bellezza) geeft ze een kans om te zien hoe het leven zou zijn zonder hen. Ze hebben een week de tijd om het leven weer te omarmen.

« ‘Warm geacteerd ensemblespel met een rijkdom aan details en aansprekende terzijdes.’ Filmkrant « `Waar Genovese, die zijn eigen roman bewerkte, had kunnen kiezen voor sentiment en groot gebaar, neemt hij het schemergebied waar de vier zich bevinden, als rustpunt voor intelligente gesprekken en gevoelige bespiegelingen. En ja, ook voor die kleine momentjes die het leven zo leuk kunnen maken.’ Trouw « ‘Een film die je laat nadenken over je eigen levensgeluk.’ De filmrecensent «

 

5 – Das Lehrerzimmer (2023), regie Ilker Çatak,

Duitsland, speelduur 98 minuten.

In dit meeslepende schooldrama loopt het zoeken naar waarheid zo uit de hand dat de film zelfs thrillerachtige proporties aanneemt. Wanneer er sprake lijkt te zijn van diefstal op een middelbare school, neemt de directie ingrijpende maatregelen. Lerares Carla Novak werkt sinds kort als docent op de school en zet vraagtekens bij deze aanpak. Als ze zelf meent te ontdekken wie de dader is, zet ze iets in gang wat grote gevolgen heeft, ook voor haarzelf. Hoe ver ga je voor de waarheid? Wat is hier rechtvaardigheid?

« ‘Een meeslepende, claustrofobische thriller.’ Volkskrant « ‘Intens psychologisch drama.’ Parool « ‘Intelligente film waarin de school een microcosmos is van de maatschappij, en nepnieuws, cancelen en het zoeken van zondebokken aan de orde van de dag zijn.’ VPRO Cinema «

 

6 – Past lives (2023), regie Celine Song, VS,

speelduur 106 minuten.

Nora (Greta Lee) en Hae Sung (Teo Yoo), twee diep verbonden jeugdvrienden, worden uit elkaar gerukt als Nora’s familie vanuit Zuid-Korea naar Canada emigreert. Twaalf jaar later studeert Nora in New York en hervinden de twee elkaar via het internet. Ze fantaseren over een wederzien, maar de afstand doet het contact verwateren. Nog eens twaalf jaar later is Nora inmiddels getrouwd en wordt ze tijdens een allesbepalende week herenigd met haar jeugdliefde, als hij haar opzoekt in New York.

« `Een van de mooiste filmfinales van de afgelopen tien jaar.’ VPRO Cinema « `Songs verhaal werd filmfestival na filmfestival dé grote lieveling van kijkers. Recensenten kwamen sterren tekort.’ NRC «

 

7 – Samba (2014), regie Olivier Nakache en Eric Toledano, Frankrijk, speelduur 120 minuten.

Samba kwam tien jaar geleden vanuit Senegal naar Frankrijk, waar het ene na het andere rotbaantje hem opwachtte. Alice is een manager uit het bedrijfsleven die net een burn-out heeft gehad. Samba doet er als illegaal alles aan om een werkvergunning te krijgen, terwijl Alice haar best doet haar leven weer op de rails te krijgen als medewerkster bij een vrijwilligersorganisatie. Beiden blijven hangen in hun normale sleur, totdat het lot hen samenbrengt. Vol humor en emotie slaat hun leven een nieuwe weg in. Naar geluk? Een film over leven en werken, over overleven en overwerken, en vooral over de spanning tussen illegaliteit en regels.

« ‘Samba herinnert kijkers eraan wat het betekent om mens te zijn.’ Ncronline « `De maatschappelijke relevantie,

in combinatie met een ijzersterk verhaal is reden genoeg om Samba te kijken.’ NWTVfilms«

Na afloop van de vertoning mogelijkheid iets te drinken en

na te praten.

Ga naar de bovenkant