Concert rond Allerzielen – 12 november 2023

Bach en Schütz met Vocaal Ensemble La Colombe

Vocaal Ensemble La Colombe, onder leiding van dirigent Iassen Raykov, brengt zondag 12 november om 15.30 uur in de Stiftskerk een programma van meesterwerken van componisten Heinrich Schütz en Johan Sebastian Bach. De muziek die deze middag ten gehore wordt gebracht nodigt luisteraars uit tot introspectie en reflectie. Elk werk belicht op unieke wijze de menselijke ervaring en spiritualiteit, en de uitvoering van La Colombe brengt de subtiliteit van elk stuk tot uiting.

De toegang is gratis; wel wordt bij de uitgang een vrijwillige bijdrage gevraagd ter bestrijding van de onkosten. In de Stiftsschool wordt u na afloop een drankje aangeboden. Deze zondag is er géén ochtenddienst in de Stiftskerk.

Programma:

H. Schütz (1585–1672) –   Musikalische Exequien – SWR 279–281

J.S. Bach (1685–1750)   –   Motet BWV 227 – Jesu, Meine Freude

Heinrich Schütz’s “Musikalische Exequien”, ook wel bekend als de “Duitse Dodenmis”, is een meesterwerk in de Duitse barokmuziek en een hoogtepunt in het oeuvre van de componist. De tekst is ontleend aan verschillende passages uit de Bijbel, voornamelijk het Oude Testament. Schütz componeerde de “Musikalische Exequien” in 1636. Het werk maakt gebruik van contrasterende texturen en harmonieën om de diepe theologische betekenis van de tekst te benadrukken. Het wordt vaak beschouwd als een vroeg voorbeeld van de Duitse passie voor contrapunt en harmonische expressie. De “Musikalische Exequien” is een van de eerste Duitse requiemcomposities en een van de eerste werken in de Duitse taal die liturgische teksten behandelt. Het markeert ook een verschuiving in de Duitse muzikale cultuur, waarin de Duitse taal en religieuze teksten belangrijker werden dan het traditionele Latijn.

Het motet “Jesu, meine Freude” is een meesterwerk van Johann Sebastian Bach dat de diepe spirituele en artistieke betekenis van zijn muziek belichaamt. Het combineert een rijke tekstuele inhoud met complexe en expressieve muzikale structuren en blijft een van de hoogtepunten van de westerse koormuziek. De tekst van het motet is gebaseerd op een koraal geschreven door Johann Franck in de 17e eeuw. Het behandelt thema’s zoals de vreugde van geloven in Jezus Christus, de bevrijding van zonden, en de hoop op het eeuwige leven. Het stuk is verdeeld in elf delen, waarvan sommige rechtstreeks de tekst van het koraal citeren, terwijl andere delen Bijbelse passages bevatten die gerelateerd zijn aan de christelijke verlossingsleer. Bach combineert in het werk contrapuntische complexiteit met diepgaande emotionele expressie. Het motet wordt vaak geroemd om zijn rijke harmonieën en polyfone structuren, waarin verschillende stemmen onafhankelijk van elkaar bewegen en toch samen een harmonisch geheel vormen. Bach gebruikt ook ritmische variatie en tekstuitdrukking om de betekenis van de woorden te versterken, wat het werk een diepe spirituele dimensie geeft.